توسط: رضا طائب


بیوگرافی کوتاهی از خودتان بگویید

با عرض سلام و خسته نباشید؛ ابتدا به صورت جداگانه خودمان را معرفی کنیم؛

 بنده هاجر رئیسی، فارغ‌التحصیل مترجمی زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی و ارشد زبان شناسی اجتماعی از دانشگاه گلد اسمیت لندن هستم و در حدود 14 سال است که به عنوان مدرس زبان انگلیسی و  آزمون آیلتز فعالیت می‌کنم. علاوه بر تحصیلات آکادمیک چند دورۀ حرفه‌ای مدیریت هتلداری نیز در لندن گذرانده‌ام و در حال حاضر صاحب نیمی از بوتیک هتل کاربات هستم.من هم فرشاد فرقدانی، متولد سال 1366 هستم و در شهر زیبای اصفهان به دنیا آمده و بزرگ شده‌ام. از دانشگاه صنعتی اصفهان، مدرک کارشناسی نساجی گرفتم اما علاقۀ اصلی‌ام در زمینه گردشگری و هتلداری است. به همین دلیل خارج از دانشگاه به مدت هفت سال دوره‌هایتئوری مدیریت هتلداری و آموزش عملی مدیریت داخلی هتل را گذرانده ام  


نظر شما درباره جایگاه صنعت گردشگری و اهمیت آن برای ایران چیست؟

ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و گسترش در صنعت گردشگری برخوردار است. خوشبختانه کشور ما هم از نظر جاذبه‌های باستانی و تاریخی غنی است و هم از نظر جاذبه‌های طبیعی و جغرافیایی. در خصوص رویکرد مدرنی که در صنعت گردشگری جهانی شکل گرفته، ایران همچنین می‌تواند مقصد مناسبی برای گردشگرانی باشد که با انگیزه‌های غذایی، ورزشی، فرهنگی، مذهبی، درمانی و آشنایی با آداب و رسوم اقوام مختلف در دنیا سفر می‌کنند. عیان است که توسعه گردشگری، به رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور منجر خواهد شد.

آیا استانداری اصفهان و وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از فعالان این صنعت در اصفهان حمایت می‌کند؟

بله. البته علی رغم تلاش‌های بسیار زیاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد کاهش تعداد گردشگران در اصفهان بوده‌ایم. مشکلات منطقه‌ای و همچنین شیوع کرونا که صنعت گردشگری را در سطح جهانی با چالش مواجه کرده بود، از عمده دلایل کم شدن تعداد گردشگران است. با این وجود ما در هتل کاربات شاهد حمایت‌های شخص وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جناب آقای مهندس عزت‌الله ضرغامی و مشاور وزیر و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان جناب آقای دکتر ایزدی بوده‌ایم. از این آقایان سپاسگزاریم که در بازدید خود از هتل کاربات، طی صحبت‌های دوستانه باعث دلگرمی و امید واری ما شدند.

چرا اصفهان از مقاصد اصلی گردشگری در ایران است؟

Khaju_Bridge_-_Isfahan-Iran-ninara07

 اصفهان، سومین شهر پرجمعیت (پس از تهران و مشهد) کشور و کلان‌شهری تاریخی واقع در مرکز ایران است. بناهای تاریخی متعددی در این شهر وجود دارد که خوشبختانه شماری از آن‌ها در یونسکو نیز به ثبت رسیده است. این شهر که در بین ایرانیان به نصف جهان شهرت دارد، هویت معماری زیبای ایرانی و مملو از پل‌های تاریخی، مسجدها و مناره‌هاست. به علت وجود جاذبه‌های مختلف، مردم اصفهان همیشه برای پذیرایی از گردشگران آماده بوده‌اند. اخیرا شاهدیم که نسل جوان شهر به حفظ و مرمت خانه‌های سنتی روی آورده و با کمک خلاقیت توانسته آن‌ها را به انواع اقامتگاه‌ها‌، کافه‌ها و رستوران‌ها تبدیل کند. با ایجاد این فضاهای بومی و دلنشین، گردشگران می‌توانند تجربه خاص‌تری از سفر به اصفهان کسب کنند. در کنار جاذبه‌های تاریخی شهر، مراکز خرید، آکواریوم اصفهان، شهربازی دریم‌لند، نمایشگاه دائمی و امکانات تفریحی دیگر این شهر برای گردشگران اهمیت دارد.

آیا از تمام ظرفیت‌های گردشگری استان اصفهان بهره‌برداری شده است؟

صادقانه بخواهیم بگوییم، خیر. اصفهان پتانسیل بسیار بالایی برای جذب بیشتر گردشگران ایرانی و خارجی دارد، اما متاسفانه تاکنون اطلاع‌رسانی و اقدامات لازم در این زمینه صورت نگرفته است.

ایده ساخت بوتیک هتل زیبای کاربات چگونه شکل گرفت؟

هاجر: من از کودکی با این بیزینس آشنایی داشتم چراکه اولین هتل – آپارتمان در اصفهان متعلق به پدر من بود. ایشان در حال حاضر نیز مالک هتل ملل اصفهان هستند. در واقع هتلداری پیشه خانوادگی ما محسوب می‌شود.

فرشاد: پدر و پدر بزرگ من اما در زمینه صنایع دستی و محصولات ساخته شده از نقره فعالیت داشتند. به واسطه اینکه فروشگاه این محصولات در بافت تاریخی اصفهان واقع شده بود، خانواده من همیشه با گردشگرانی که از شهر بازدید می‌کردند در ارتباط بودند. تجربه مشابه من و هاجر از حضور در چرخه اقتصادی گردشگری، ما را به سرمایه‌گذاری در این زمینه سوق داد. هر دو نفر ما از شهرهای مختلفی در دنیا بازدید کرده‌ایم اما همچنان اصفهان را یکی از زیباترین شهرهای دنیا تصور می‌کنیم. با اینکه امکان سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر برای ما وجود داشت، تصمیم گرفتیم در اصفهان این بوتیک هتل را افتتاح کنیم چون عاشق زادگاه‌مان هستیم. در سفرهایی که داشتیم همیشه ترجیح می‌دادیم در نزدیکی اماکن مهم شهر و در هتل‌های کوچک، با محیطی تمیز و صمیمی اقامت کنیم. به همین دلیل به جای انتخاب یک زمین بزرگ اما دور از مرکز شهر، ترجیح دادیم قطعه زمین کوچکی در نزدیکی میدان نقش جهان برای ساخت هتل پیدا کنیم. برای اجرای این طرح همچنین مجبور شدیم موانعی مانند محدودیت در تعداد طبقات را نادیده بگیریم.

نقاط قوت و دلایل محبوبیت بوتیک هتل کاربات را چه می‌دانید؟

kaebat-hotel-room1

هتل کاربات موقعیت مکانی بسیار خوبی دارد. فاصله هتل تا میدان نقش جهان تنها 3 دقیقه است و از دیگر اماکن گردشگری مانند سی و سه پل، کاخ چهل ستون، کاخ هشت بهشت و گذر تاریخی چهارباغ نیز فاصله چندان زیادی ندارد. ساختمان نوساز، اتاق‌های تمیز، پرسنل آموزش دیده و حرفه‌ای، قیمت مناسب، فضای دلنشین و معماری زیبای هتل که تلفیقی از سبک سنتی و مدرن است از دیگر ویژگی‌های مثبت هتل کاربات محسوب می‌شود. مدیریت داخلی هتل بر عهده جناب آقای شهریاری است که ایشان با تجربه و دانشی که دارند بهترین شرایط ممکن را برای مسافران ما فراهم آورده و در این مدت کوتاه رضایت آنان را جلب نموده‌اند.

در مقایسه با شرایط منطقه چه آینده‌ای برای صنعت گردشگری در ایران تصور می‌کنید؟

همان‌طور که می‌دانید برای رسیدن به حداکثر پتانسیل گردشگری کشور، یک راه طولانی در پیش داریم. گذشته از آن برای رقابت با کشورهای دیگر باید زیرساخت‌های بسیاری را فراهم کنیم. برخی از کشورهای همسایه ایران تا جایی که برای‌شان ممکن بود به سمت گردشگری روی آورده‌اند در حالی که شاید حتی یک دهم ظرفیت ایران برای جذب گردشگر را ندارند. برای شکوفایی و رونق این صنعت بخش دولتی و خصوصی باید دست به دست هم دهند. با تلاش مستمر، تبلیغات و سرمایه‌گذاری می‌توان‌ به آینده این صنعت در ایران امیدوار بود. گردشگری از نظر اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در تمام دنیا حائز اهمیت است و اگر هرکدام از ما در این زمینه نقشی را بر عهده بگیریم، منفعت آن به تمام ایرانیان می‌رسد.

آیا برنامه ای برای توسعه فعالبت خود در داخل و خارجی از ایران تدوین نموده اید؟ 

بله، البته. ما در حد توان خود سعی داریم در داخل و خارج از ایران در زمینه گردشگری فعال باشیم. برای مثال در انگلستان پروژه‌ای در زمینه آموزش زبان و فرهنگ آغاز کرده‌ایم که با بهره‌گیری از روش‌های آموزشی نوین و تکنولوژی‌های جدید پیش می‌رود. مخاطبان محترم مجله می‌توانند از طریق Englishdaily.reisi@ اینستگرام خانم رئیسی با آیدی اطلاعات بیشتری در ارتباط با این پروژه پیدا کنند.

کدام یک از زیرساخت‌های گردشگری در ایران به توجه بیشتری احتیاج دارد؟

ما فکر می‌کنیم همۀ زیرساخت‌های گردشگری موجود در ایران نیاز به بهبود دارد. لازم است هر آنچه به رفاه و آسایش بیشتر مسافران مربوط می‌شود را در دستور کار خود قرار دهیم. از صدور ویزا گرفته تا عملکرد آژانس‌های هواپیمایی، کیفیت حمل و نقل هوایی و زمینی، خدمات قابل ارائه در هتل‌ها، رستوران‌ها و استراحت‌گاه‌های بین راهی باید مورد توجه مسئولین و فعالان این صنعت باشد.

فکر می‌کنید برجام بر صنعت گردشگری ایران اثرگذار است؟

بله، صد در صد. مشکلات سیاسی موجود موجب می‌شود گردشگران خارجی تمایل خود را برای بازدید از ایران از دست بدهند. پروپاگاندای رسانه‌ای در سطح جهان، ذهنیت نادرستی در خصوص سفر به ایران ایجاد کرده است. این در حالی است که گردشگران خارجی همیشه در کمال آرامش و امنیت به ایران سفر نموده و از مهمان‌نوازی مردم خوب و شریف ایران برخوردار می‌شوند. طبق تجربه ثابت شده، این گردشگران تجربه خوب خود از سفر به ایران را با دوستان و نزدیکان خود به اشتراک می‌گذارند تا آن‌ها را به بازدید از کشور ما تشویق کنند.

کلام آخر

در پایان از شما بابت این مصاحبه تشکر می‌کنیم. امیدواریم به زودی شاهد پویاتر شدن این صنعت و بازدید مستمر گردشگران خارجی از کشور باشیم. برای رسیدن به این مقصود، رویکرد ما باید بر مبنای گردشگری پایدار و البته محافظت از میراث فرهنگی، تاریخی و جغرافیایی بنا شود. با آرزوی دیدار مهمان‌های عزیز در هتل کاربات اصفهان، خدانگهدار.

https://menu.karbathotel.com/#/menu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *